| Forfatter |
Cykeltræning OPSTART d. 14 Feb. |
Hansen
Administratorer
Antal indlæg: 18
Bopæl: Duedalsvej 24, 8600 Silkeborg
| Lagt på d. 10.02.2010 20:20 |
|
|
Liebe Fahrrad Sportsfreunde
Ja, Kong Vinter har godt fat i os, og det lader ikke til at han har tænkt at slippe sit greb her med det første.
Der er desværre stadig udsigt til frost et par uger endnu og det er ikke det her vejr vi havde gået og håbet på de sidste par måneder.
Vi har overvejet meget hvorvidt om vi skulle udskyde opstarten, men har valgt at starte ud som planlagt nu på søndag. Dog vælger vi at starte op i en light-udgave indtil frost og sne er væk. Når det bliver frost- og snefrit igen vil vi lave en revurdering af cykeltræningsplanen, bedømt udfra situationen på pågældende tidspunkt.
Mange har sikkert endnu ikke været ude på cyklen endnu i år, både hvad der gælder MTB og racer. Og derfor bliver første tur på søndag også meget ”let” og flad så vi får en god oplevelse.
Ruten er en ud-hjem tur på knap 50km, så man kan vende om, hvis man ønsker at køre knap så langt. Da det er et stykke tid siden vi sidst har fået sne er valgt veje ryddet for sne og is og er gode og sikre at køre på. Dog skal vi stadig være meget opmærksomme og cykeltræning på dage med frostgrader foregår OGSÅ som altid på eget ansvar.
Træningen søndag d. 14 Feb. er sat til ca. 2 timer og ruten er ca. 50km:
Ruten går via Resenbro, Smige, Truust, Kongensbro, Grønbæk og retur.
http://iform.dk/ruteplanner/silkeborg/cykling-soendag-0
Generelt vedr. vejret:
I de kommende måneder kan vejret være slemt og generelt så vil sne eller is på vejen eller stormvejr automatisk medføre aflysning landevejstræning. Det er selvfølgelig altid op til dig selv at vurdere risiko og udbytte for ethvert træningspas.
Hilsner
Frede og Hansen |
|
|
| Forfatter |
RE: Cykeltræning OPSTART d. 14 Feb. |
Hansen
Administratorer
| Lagt på d. 11.02.2010 22:11 |
|
|
Ok - nu sidder du måske og overvejer om du skal komme med ud og cykel på søndag i minusgrader og sneklædte vejkanter... og du er sikkert lidt i tvivl. Så læs videre.
Hvis du allerede er vant til at cykle i det her vejr eller du har bestemt dig så mød op ved hjejlen kl. 10 på søndag og spring resten af denne tråd over. 
Når vejret er som det er skal man grundigt overveje hvad man får ud af sin træning kontra den risiko man tager.
Helt generelt vil jeg foreslå at man holder sig til indendørs træning hvis ens MÅL for denne sæson er 1/4 eller 1/2 jernmand indtil vi kan komme ud på nogle sikre landeveje.
Indendørstræning er eksempelvis at cykle på ruller eller hometrainer alternativt køber man et 10 tur kort til en spinningcykel. Hvis man vil ud så finder man langrensskiene frem og snupper 5 ture på Resenbrorunden.
Det kan være drønfarligt at cykle, når der ligger sne i vejkanten, specielt nu, i dage med dagsfrost hvor solen netop har så meget kraft at den smelter sneen i dagtimerne = risiko for spejlglatte vejkanter.
En andet forhold er at det er en kold fornøjelse at cykle når temperaturen er under 5 grader og der er derved en risiko for at blive syg = dage i sengen hvor man ikke kan træne.
Så hvis du ikke absolut har et mål om at du skal køre jernmand eller du rigtig godt kan lide at cykle så hold dig indendøre indtil videre.
Jeg selv - Kolde-Hund-Hansen - hopper på indendørs vognen og kommer ikke på søndag. Jeg har ikke noget mål om en jernmand i år og vil ikke risikere en tur i asfalten. Når vi får bedre vejr, så prøver vi at samle op på dem som ikke kom igang i uge 6.
Jeg håber at du efter at have læst dette ikke længere er i tvivl om du jhvad du skal på søndag.
Ellers er det ikke andet end at ønske god tur til alle - indendørs og udendørs 
Redigeret af Hansen d. 11.02.2010 22:14 |
|
|
| Forfatter |
Hegelund
Administratorer

Antal indlæg: 68
Bopæl: Hedebyvej 3, Silkeborg
| Lagt på d. 22.02.2010 10:44 |
|
|
Ifølge kalenderen starter foråret om en uges tid. Dagene er da også blevet betydeligt længere, og nu afventer vi vel alle bare at vejene skal blive brugbare til træning. Der er dog nogen som trodser vinteren.
Risikoen for skader er stor nu: Man føler at man er bagefter med træningen og kører derfor lidt for hårdt på. Generelt anbefales det, at man ikke øger træningsmængden med mere 10% om ugen, så pas på jer selv og lad være med at gøre som jeg gør 
Tilmelding til lørdagens brunch efter svømningen sker til Hanne på tlf: 30571210. Og helst lidt før end bare 5 min før, så vi kan nå at få handlet.
Gi´gas. Vi ses der ude. Ja eller inde er det jo i svømmehallen 
Steen Hegelund |
|
| Forfatter |
Hansen
Administratorer
| Lagt på d. 26.02.2010 13:34 |
|
|
Så går det løs - søndag d. 28 feb.
http://www.smt-silkeborg.dk/infusions/aw_ecal_panel/view_event.php?id=759
Kom ud af busken og træn med NU. Længden af turene øges med 20min. pr. uge indtil vi når op på 3:20/4:20
Hvis du kommer kl. 10 kan du derved komme godt ind i programmet idet du så starter med 2:20 på søndag og slutter på 3:20 om et par uger. Intensiteten er LAV = LANGSOM = BEHAGELIG og det er NU du skal med.
Husk skærm på cykelen inkl. special stænkklap!
Vel mødt
 |
|
|